Aktualności

W słonecznej Italii
26.09.2019

W dniach 04.09-15.09.2019r. siedmiu uczniów z naszego Ośrodka i siedemnastu uczniów z SOSW przy ul. Stasiaka 1 w Bochni wspólnie realizowało projekt edukacyjny we Włoszech.

Jak to zwykle bywa w tej części Europy, wystarczy przekroczyć Alpy a już świat wygląda inaczej, pierwsze wrażenie to uderzenie ciepłego powietrza i bezchmurne niebo. Zamieszkaliśmy w hotelu Le Vele w Cenesatico – w nadmorskim kurorcie u wschodnich wybrzeży Włoch, na Riwierze Adriatyckiej. Przez cały czas pobytu mocno świeciło słońce, opalaliśmy się i kąpali w Morzu Adriatyckim, a w wolnych chwilach zbieraliśmy muszelki.

W trakcie pobytu zwiedziliśmy Republikę San Marino. Tutaj zobaczyliśmy Twierdzę La Rocca o Guaita z pięcioboczną wieżą, Ratusz Palazzo Pubblico, Bazylikę Świętego Marino oraz wiele innych typowych dla kultury włoskiej obiektów. Należy dodać, że ze wzgórza Titano są nieziemskie widoki na Riwierę Adriatycką.

Florencja jest stolicą Toskani. Jak w każdym włoskim mieście nie brakuje tu zabytków. We Florencji zwiedziliśmy Katedrę Santa Maria del Fiore, Kościół Santa Croce oraz urokliwe centrum miasta. W trakcie zwiedzania ochłodziliśmy się pod Marmurową Fontanną Neptuna na Piazza della Signoria i weszliśmy na kopułę Katedry.

Szczególnie utkwiła nam w pamięci wycieczka do Wenecji. Jak to w Wenecji bywa korzystaliśmy z transportu wodnego. Zwiedziliśmy Pałac Dożów i Bazylikę św. Marka. Na moście Rialto ze zdumieniem oglądaliśmy ruch na głównej wodnej ulicy miasta. Zdziwienie nasze było duże, gdy dowiedzieliśmy się, że platformy leżące na Placu św. Marka nie służą do budowania sceny tylko do układania dróg komunikacyjnych w czasie przypływu fal Morza Śródziemnego.

Moc atrakcji doświadczyliśmy w trakcie pobytu w Mirabilandii, Atlantico Park oraz w parku rozrywki Oltremare, gdzie zobaczyliśmy pokazy tresury delfinów i fok, loty ptaków drapieżnych i pokaz jazdy konnej. Byliśmy także w Italia in Miniatura, gdzie zobaczyliśmy miniaturowe modele najsłynniejszych włoskich budowli. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się miniatura Wenecja, którą zwiedziliśmy płynąc statkiem.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się wyprawa do Salin w Czerwii i zwiedzanie Muzeum Solnego.

Mieliśmy okazję przyglądnąć się naturalnemu procesowi pozyskiwania soli z morza.

Prawie codziennie spacerowaliśmy do centrum wyjątkowego Cesenatico, gdzie główna ulicą jest kanał, przy którym cumują żaglowce z całego świata. Chlubą miasta jest to, że kanał zaprojektował Leonardo da Vinci w 1502 roku. My także byliśmy bardzo dumni, gdy w Kościele w Cesenatico mogliśmy się pomodlić przy relikwiach naszego rodaka - św. Jana Pawła II.

Nasz 12-sto dniowy wyjazd do Italii i tak wiele wrażeń oraz atrakcji, było możliwe dzięki finansowemu wsparciu Stowarzyszenia „Arkadia” z Krakowa i Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Kropla dobroci” z Bochni, za co z całego serca dziękujemy!